کد مطلب:7629
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:6
بهترين و مستندترين استخاره را جهت استفاده در مواقع لزوم بيان نماييد.
براي استخاره دو معنا است: يكي معناي حقيقي استخاره است و در اخبار و روايات از آن بيشتر نام برده شده و پيش خواص، متعارف است و آن، طلب خير نمودن از خدا است. اين نوع استخاره در تمام كارهايي كه انسان مي كند، خوب است و يكي از رشته هاي دعا است كه خدا در قرآن براي آن اهميت شاياني قائل است.
معناي ديگر استخاره اين است كه پس از آن كه انسان در امري متحيّر و وامانده شد، به طوري كه نه عقل او را به خوبي و بدي آن راهنمايي كرد و نه عاقل ديگري راه خير و شر را به او فهماند و نه خدا دربارة آن تكليفي و فرماني داشت كه راهنماي او باشد، در اين صورت كه هيچ راهي براي پيدا كردن خوب و بد نيست، اگر روشي پيدا شود كه او را از تحير و دودلي بيرون آورد، مفيد است. پيشوايان معصوم ما كيفيت استخاره را چنين تعليم داد اند:
امام باقر(ع) فرمود: پدرم امام سجاد(ع) هرگاه مي خواست كاري انجام دهد، وضو مي گرفت و دو ركعت نماز مي خواند، بعد از نماز دويست بار از درگاه خدا طلب خير مي كرد و بعد آن را انجام مي داد.[7]
اميرالمؤمنين(ع) فرمود: ابتدا دو ركعت نماز بخوان، بعد صد بار بگو: استخيرالله؛ [از خدا طلب خير مي كنم] آن گاه دعا كن و سپس كار خود را انجام بده.[8]
يك نحو استخاره، با قرآن است، گرچه برخي روايات بعضي از بزرگان از تفأل به قرآن نهي كرده اند امّا در روايتي امام صادق(ع) فرمود: هنگام نماز قرآن را بگشا، به اولين آيه اي كه در آغاز صفحه دست راست مي بيني عمل كن.[9]
رسول خدا(ص) فرمود: هنگام استخاره با قرآن ابتدا سه مرتبه سورة توحيد را بخوان، سپس سه بار صلوات بر محمد و آل محمد بفرست، سپس بگو: اللّهم تفألت بكتابك و توكّلت عليك فأرني من كتابك ما هو مكتومُ من سرّك المكنون في غيبك؛ پس از اين دعا قرآن را بگشا و از سطر اوّل صفحة سمت راست مقصود را استفاده كن.[10]
اگر فائدة استخاره فقط رفع تحيّر باشد، مي توان طلب خير از خدا كرد و به وسيلة تسبيح يا با شش عدد كاغذ كه روي سه عدد آن ها نوشته بكن و بر سه عدد ديگر نوشته نكن، بعد از خواندن دو ركعت نماز نوشته اي را از زير سجاده بردار. اگر روي آن نوشته بكن آن كار را انجام دهد و اگر نوشته نكن آن كار را ترك كند.[11]
سيد بن طاووس به استخارة با كاغذ اهميت مي داد. اين نوع را استخارة ذات الرقاع گويند.[12]
[7] طريقه دار، استخاره و تفأل، ص 122 به نقل از مفاتيح الغيب علامة مجلسي، ص 16 - 17 به نقل از مكارم الاخلاق، ص 322.
[8] همان، به نقل از مفاتيح الغيب، ص 17.
[9] همان، ص 129، به نقل از بحارالانوار،ج 91، ص 265.
[10] همان، ص 130 به نقل از بحارالانوار، ج 91، ص 241.
[11] همان، ص 132.
[12] همان، ص 133.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.